Kost och cancer: del 9 – Avslutning

image
Från broschyren Evidensbaserade råd om hälsosam mat (Stockholms läns landsting)

Jag har under de senaste månaderna publicerat sammanlagt åtta inlägg som handlar om sambandet mellan den mat vi äter och cancer. Jag har även gett tips på nyttigare frukost-, middags-, efterrätts- och dryckesalternativ samt skrivit om olika tillagningssätt. Majoriteten av tipsen har hämtats från den stora expertrapporten kring kost och cancer (Food, Nutrition, Psysical Activity and the Prevention of Cancer: a global perspective) och Kerstin Hulténs fantastiska bok Maten som skyddar mot cancer (2009). Flera av tipsen har även baserats på aktuell forskning från Lunds universitet.

Det känns som om man inte kan äta något längre” sa en av mina bästa vänner efter att ha läst alla mina inlägg. Svaret är att det kan man visst! Även om den cancerförebyggande kosten innebär att man minskar eller till och med avstår från vissa saker, så går det fortfarande att äta det mesta. Jag vill därför avsluta den här inläggserien med att återgå till mitt första inlägg, där jag skrev om de tio viktigaste punkterna i en cancerförebyggande kost.

De tio viktigaste rekommendationerna

År 2007 gav världens samlade expertis inom cancer och nutrition ut en 500 sidor lång sammanställning över 7000 forskningsrapporter om kost, motion och cancer. Det var ett femårigt projekt som gjordes av nio oberoende internationella forskargrupper. Den har granskats och bearbetats av ett hundratal experter och en expertpanel med 21 välrenommerade forskare. Rapporten heter Food, Nutrition, Psysical Activity and the Prevention of Cancer: a global perspective. Det är den största samlade informationen någonsin i ämnet och ges ut av World Cancer Research och American Institute for Cancer Research.

Rapporten har resulterat i tio sammanfattande rekommendationer som rör mat, vikt och motion. Dessa är följande:
1. Håll vikten och låt ditt BMI ligga på 18,5 -25
2. Motionera varje dag
3. Undvik mat med mycket kalorier och söta drycker
4. Ät huvudsakligen mat från växtriket
5. Ät mindre rött kött och undvik charkprodukter
6. Drick mindre alkohol
7. Dra ner på saltet och undvik mögel från spannmålsprodukter och baljväxter
8. Ät hälsosam mat – inte kosttillskott
9. Amma ditt barn så får både du och ditt barn ett skydd
10. Du som redan drabbats av cancer, följ råden ovan.

Såväl svensk som internationell forskning visar alltså att det finns mycket som du själv kan göra för att minska risken att drabbas av cancer. Enligt Cancerfonden kan så mycket som 30 procent av alla cancerfall förebyggas genom en förändrad livsstil.

Lever som jag lär?

En del av er kanske undrar hur väl jag följer mina egna råd. Sanningen är att jag inte helt har slutat med socker och vetemjöl, även om jag äter det betydligt mer sällan. Vissa vanor tar helt enkelt längre tid att förändra. Men en sak håller jag stenhårt fast vid – nämligen den lista som publicerats ovan.

Jag undviker nöt- och griskött och äter betydligt mer fisk, frukt och grönsaker. Jag dricker betydligt mindre alkohol och har helt slutat med både läsk och charkprodukter (som korv och bacon). En stor andel av maten jag äter är ekologisk. Jag försöker i största möjliga mån undvika raffinerat socker och vetemjöl och har helt slutat med kaloririka maträtter som pommes frites, pizza, hamburgare, onyttiga snacks och godis. Självklart gör jag avsteg ibland och hugger med glädje in på en bit tårta eller en glass. Men det viktigaste är att man försöker – och att man fortsätter att försöka trots att man misslyckas ibland.

Om källkritik och att värdera information

Det är ofta som jag hör andra bröstcancerpatienter säga att de ”inte tror på forskning”. Ofta motiveras det även på ett eller annat sätt. Nedan ges de vanligaste påståendena samt mina svar.

Påstående 1: ”Jag tror inte på något som skrivs längre – det är så olika råd hela tiden!

Svar: Lita inte blint allt som står i tidningar utan var källkritisk. Det går inte att jämföra en s.k. metaanalys (genomgång av aktuell forskning på ett område) med Expressens söndagsbilaga!

Påstående 2: ”Forskning visar faktiskt att det är bra att äta xx och xx!”

Svar: Lita heller inte blint på all forskning. Bara för att något åberopas som forskning så är det inte alltid bra forskning, lika lite som att allt som står i böcker stämmer. Det finns exempelvis en bok som handlar om hur extremt nyttigt det är att röka. Det betyder givetvis inte att detta är sant!

Påstående 3 (det vanligaste): ”Jag känner en som är vegetarian, hon fick bröstcancer. Alltså kan dina tips inte stämma!”

Svar: Det finns få samband i världen som är hundraprocentiga. Fastän man vet att rökning ökar risken för lungcancer innebär det inte att alla människor som röker får lungcancer. Det kan till och med vara så att vissa som drabbas av lungcancer aldrig har rökt en enda cigarett! Inte heller dör alla som kör för snabbt i trafiken, trots att man vet att risken ökar ju snabbare man kör. Likadant är det med cancer. Man vet att en viss typ av kost och livsstil ökar risken för att drabbas av sjukdomen, samtidigt som att vissa verkar kunna leva hur osunt som helst och ändå leva ett långt och friskt liv. Livet är orättvist ibland – men det finns ändå en möjlighet att påverka sin risk att drabbas av cancer.

En vinst för livet

Jag vill avsluta det här inlägget med att tala om vilka vinster det finns med att göra med en förändring av kosten. De kostråd som jag har gett i min inläggserie rör nämligen inte bara cancer, utan en rad olika sjukdomar. Stockholms läns landsting (SLL) gav nyligen ut evidensbaserade råd om hälsosamma matvanor som ska utgå från Livsmedelsverkets rekommendationer. Dessa bygger i sin tur på Nordiska näringsrekommendationer (NNR).

Råden som ges där, t.ex. att minska intaget av rött kött, charkprodukter, livsmedel med tillsatt, vitt mjöl och alkohol är i stort sett identiska med de råd jag själv skrivit om i den här bloggen.

Med rätt kost och livsstil har du alltså inte bara möjlighet att minska risken för cancer, utan en rad olika sjukdomar.

Tack för mig, kära bloggläsare!
Kram på er

En reaktion på “Kost och cancer: del 9 – Avslutning”

  1. Om du visste hur mycket din kunskap som du har delat med dig betyder för mig! Har också slutat så gott som med gluten, socker, griskött, drar ner på resten av det röda kött som finns. Är sparsam med alkohol, även om jag älskar ett glas rött ibland. Äter mycket mer fisk och grönsaker. Även Raw food!
    Min kropp mår bättre, mycket mycket bättre!!!
    Jag har tappat några kilo som jag inte saknar :).
    Min mage jobbar fint vilket betyder att jag går på toaletten varje morgon och tömmer tarmen, vilket jag inte kan komma ihåg att jag någonsin har kunnat förut.
    Du skriver att du utesluter vete, inte råg och korn?
    Kommer din blogg att finnas kvar även om du inte kommer att vara aktiv?
    Önskar dig all lycka med allt som kommer i din väg!
    Kram Eva

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>