Rehabilitering

Rehab på hög nivå – en resa till Barcelona

För drygt två veckor sedan avslutade jag strålbehandlingen. Därmed trodde jag att Projekt Cancer var avklarat. Jag ordnade fram flyttlådor och började sakta men säkert att arkivera projektet. Perukerna skulle packas ner, min gamla avklippta fläta och alla viktiga papper likaså. Kanske var jag lite väl ivrig att få avsluta projektet och hugga in på nästa? Projekt Cancer är dock inte riktigt klart ännu. Kvar återstår två faser; nämligen rehabiliteringsfasen och återuppbyggnadsfasen.

Rehabiliteringsfasen handlar om att få bukt med de ”troll” oro och ångest för att få återfall som jag allt oftare känner. Återuppbyggnadsfasen handlar om att bygga upp kroppen igen efter den hårda påfrestning som den har fått utstå under det senaste året och att få ett par nya bröst. De två faserna kommer delvis att överlappa varandra. Det här blogginlägget kommer dock enbart att handla om rehabilitering.

Att genomgå en cancerresa är ett styrkeprov för både kropp och psyke. När friska människor tänker på cancer är det nog de fysiska biverkningarna av cellgifterna som de flesta tror är värst. För självklart verkar det fasansfullt att tappa håret, få svampangrepp i hela munnen, må illa eller få ont i kroppen?! Men samtliga av de cancerpatienter som jag har pratat med är eniga om en sak – det är den psykiska delen som är värst. ”Det går inte en dag utan att jag tänker på döden” berättade en vän för mig, trots att det var flera år sedan som han blev färdigbehandlad för sin leukemi. Många av de cancerpatienter som jag pratat menar att det finns en sak som cancern tagit ifrån oss och som vi aldrig får tillbaka – nämligen den lättjefulla inställningen till livet och den härligt naiva inställningen att livet alltid kommer att finnas där.

Efter att i några veckor ha lidit mycket av olika ångest- oroskänslor har jag nu ”snickrat ihop” Bröstcancerbloggens egna rehabiliteringsprogram. Det handlar om att försöka bli kvitt ”trollen” och därmed kunna leva ett gladare liv fram till friskförklaring. De viktigaste punkterna sammanfattas nedan.

Att bryta negativa tankar
Alla som känner oro för något känner nog igen ordet ”panik-googling”. När jag var gravid panik-googlade jag nog de flesta maträtter (då jag var rädd för att skada fostret) och alla tänkbara problem som skulle kunna inträffa under en graviditet. Numera rör sig mina panik-googlingar mest om symtom på metastaser och överlevnadsprognoser.

Jag vet att det är lättare sagt än gjort, men försök att sluta googla! Det är bättre att ställa frågorna till sin kontaktsjuksköterska eller att ringa till Cancerfondens informations- och stödlinje, som bemannas av legitimerad vårdpersonal med lång erfarenhet av cancervård. Numret dit är 020-595959.

Ofta vet man när googlandet håller på att spåra ur. När knapptrycken går allt snabbare och pulsen ökar måste man bryta det destruktiva beteendet direkt. Det kan göras genom att googla på något annat som intresserar en. För min egen del funkar söta filmer på papegojor, sidor med kläder, att leta landställen på Hemnet och genom att söka på billiga resor.

Omvandling av energi
Jag har alltid känt att känslor som finns inuti kroppen kan omvandlas till något annat. Rädsla och ångest behöver inte per automatik leda till ett apatiskt eller deprimerat tillstånd. Om man lyckas lokalisera och samla ihop känslan i kroppen kan känslorna i stället omvandlas. Ångest och sorg kan till exempelvis omvandlas till ilska. Ilska är i sin tur en kraftfull energi som i sin tur kan omformas till styrka och kraft.

Men hur gör man då för att omvandla energi på detta sätt? Själv använder jag framförallt träning och musik, helst ihop. Det går knappast att skapa ”fighting power” genom att lyssna på sorglig musik när man är ledsen. Ett box-pass eller en löparrunda till peppande och inspirerande musik kan däremot liva upp rejält. Själv kör jag ofta tung hip hop-musik när jag är som mest ledsen (då blir jag nämligen arg istället).

Knarka endorfiner!
Jag har sagt det förut, men säger det igen – endorfiner kan man inte få för mycket av. Endorfiner är kroppens egna morfin (namnet endorfin betyder just kroppseget morfin). Utsöndring av endorfiner skapar en känsla av lycka och styrka samt har en rogivande effekt.

Endorfiner kan frisättas vid till exempel förälskelse, beröring, när vi äter god mat, när vi skrattar, men även vid träning. För att kroppen ska utsöndra endorfiner vid träning krävs intensiv fysisk träning och efter en hård löparrunda på cirka 45 minuter kan den smärtstillande effekten motsvara en normal dos morfin (läs mer i Forskning & Framsteg nr 5/2013). För att mota bort ”troll” är endorfiner ett effektivt motgift. Så unna dig en rejäl dos av denna mirakelmedicin!

Vikten av sömn
Sömn behövs för att hjärnan och kroppen ska kunna återhämta sig. Enligt Vårdguiden behöver en vuxen människa 6-9 timmars sömn per dygn, beroende på hur effektiv sömnen är. En utvilad kropp klarar bättre att stå emot stress och påfrestningar, men även ångest- och oroskänslor. Mina ”troll” är alltid som värst de dagar jag är som tröttast.

Planera för framtiden
Jag vet dem som väljer att sätta livet i pausläge under de fem år det tar innan man blir friskförklarad. Alla planer skjuts upp på framtiden, som eventuellt barnafödande och husköp. Jag tänker aldrig att gå och vänta på döden – för vad är man då för människa fem år senare? Jag vill leva, och jag vill leva nu! Vi tänker köpa en ny lägenhet nästa år och jag planerar för fullt inför min tid som pensionär.

Behandla smärtan
Att känna värk från något ställe på kroppen skapar ofta oro- och ångestkänslor hos en cancerpatient. Huvudvärk kan till exempel vara ett symtom på hjärnmetastaser och ont i skelettet kan bero på skelettmetastaser.

Jag har under hela mitt vuxna liv lidit av nack- och ryggont i varierade grad. Det är först nu smärtan gör mig rädd. Jag ska självklart göra en datortomografi inom kort för att utesluta eventuella metastaser, men förhoppningsvis rör det sig bara om mina vanliga problem. En viktig del av min både psykiska och fysiska rehabilitering blir därför att komma till bukt med smärtan, till exempel genom att besöka en sjukgymnast.

Engagemang i annat
Ett annat effektivt sätt för att skrämma iväg trollen är att engagera sig i annat. Det kan handla om jobb, föreningsliv, barnbarn eller precis vad som helst som engagerar just dig. Ofta pratar man om att det är bra att man får tid att tänka och bearbeta det man har gått igenom, men allt för mycket tid tror jag heller inte är bra. För att hjärnan ska få vila måste man släppa sjukdomen ibland och tillåta sig att tänka på annat.

En sak som engagerar mig är resor. Den här veckan har jag varit i Barcelona och jag kom hem igår kväll. Jag orkade inte sitta hemma längre och känna trollen krypa under huden, utan spontanbokade en resa tillsammans med maken. Det var en fantastisk känsla att få lämna trollen hemma och bara göra roliga saker i ett par dagar. Vi har virrat runt bland trånga gränder, ätit god mat, druckit sangria, besökt museum och njutit av varenda sekund.

Ta en paus från cancervärlden 
Att vara medlem i Facebook-grupper med likasinnade människor är något som jag verkligen rekommenderar, särskilt när man är mitt uppe i behandlingen. En sådan grupp ger stöd, information, förståelse och nya vänner. Men det finns även en baksida. En del inlägg (och ibland någon medsysters bortgång) triggar igång ens egen oro.

Jag skulle aldrig lämna någon av de Facebook-grupper som jag är med i – det är trots allt vi som är ute på den ”andra sidan” som kan ge det bästa stödet till de som precis ska påbörja sin resa. Det är dock en svår balansgång mellan hur mycket man ska ta hand om andra, om det i värsta fall leder till att man mår dåligt av det själv.

Mitt tips till dig som befinner sig i rehabiliteringsfasen är att inte läsa allt som skrivs i dessa grupper varenda dag. Ta en paus ibland och var lite egoistisk. Det är lite som på flygplanet; hjälp dig själv först innan du försöker hjälper andra. Du blir inget bra stöd för nyinsjuknande medsystrar om du själv håller på att ätas upp inifrån av troll. Jag lovar!

Detta var allt jag hade att komma med idag. Jag hoppas att Bröstcancerbloggens rehabiliteringsprogram kan vara till användning för någon där ute. Själv sätter jag igång imorgon!

Kram på er

En reaktion på “Rehabilitering”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>