En stressfri dag

image
Bild tagen från den session i förrgår, då jag fick hjälp av yogagurun Mia (www.mindandmore) att hitta bra avslappningsövningar

Igår var det den Stressfria dagen, vilket jag firade genom en hel avstressande eftermiddag i den soliga kolonistugan. Den stressfria dagen syftar till att en gång per år uppmärksamma stressens negativa effekter och hur viktigt det är att förebygga detta. Stress är en av Sveriges nya folksjukdomar och sjukskrivningarna ökar hela tiden.

Det som har varit det absolut skönaste med det här året är att slippa att stressa. Ofta inser man inte hur stressad man varit förrän man får tid att slappna av. Trots cellgiftsbehandlingarna har jag hela det här året känt mig harmonisk och rofylld. Det är en fantastisk känsla att inte behöva tänka på tiden. Att försöka behålla den här avslappnade känslan i kroppen blir ett av mina stora mål när jag så småningom ska komma tillbaka till det ”vanliga livet”.

Som en hyllning till den Stressfria dagen blir därför att lansera mina 10 bästa anti-stress-tips!

1. Prioritering
Den stora klassikern när det kommer till stresshantering. Allt kan inte hinnas med – det gäller att prioritera! Ställ dig frågan vad som är viktigast just idag att hinna med. Det andra kan vänta till dagen därpå, eller kanske strykas helt?

2. Avlasta hjärnan
Många tror att jag stressar upp mig när jag skriver mina långa Att göra-listor. Men faktum är att en välgjord lista faktiskt kan fungera som avlastning för hjärnan. Jag tycker att det känns värre när alla ”måsten” snurrar runt i huvudet, än när de är fint nedskrivna på en lista, som kan betas av med ett par punkter i veckan.

Enligt boken ”Mycket hjärna – 32 vägar till ett bättre minne och ökad kreativitet” kan vårt minne delas upp i två delar; arbetsminnet och långtidsminnet. Arbetsminnet är hjärnans informationscentral, alltså det vi håller i huvudet är vi håller på med någonting. Detta är begränsat och vi kan ha cirka sju saker i minnet samtidigt. Det här antalet sjunker dock när vi är stressade, har sovit dåligt eller har lågt blodsocker. Författaren Gabriella Wejlids tips är därför att avlasta arbetsminnet så mycket som möjligt. Allt man inte behöver ha i minnet just nu kan man skriva ner, till exempel i mobilen eller i en arbetsbok. Det är även bra att använda sig av olika hjälpmedel som appar i telefonen (t.ex. Påminnelser), klassiska post-it-lappar och familjekalendrar. Förutom att hjärnan slipper kännas överfull (vilket kan ge stress) så får du samtidigt bättre ordning i livskaoset. Men ingen att-göra-lista får vara så sträng att man inte får stryka några punkter om man inte hinner med dem!

3. Boka in tid för vila
En välgjord att-göra-lista innehåller även inbokad tid för vila. Min veckoplanering innehåller varje dag en stunds vila och en promenad (nu även yoga). Det är lika viktigt att hinna med dessa punkter som de andra. När jag och Tobias varit mitt uppe i familjekarusellen med heltidsjobb och dagishämtningar har det varit extremt viktigt att mitt i kaoset kunna ha vilopauser (i form av schemalagd egentid) i kalendern.

4. Respektera varandras behov av att vila
När vi fick barn förändrades innebörden av vad trötthet var. Det var en helt ny känsla av total utmattning första tiden, när jag många nätter bara fick ihop 2 timmars sömn. Vi införde då systemet med en ”nödbroms”. Systemet gick ut på att jag och Tobias hade möjlighet att kunna ”dra i nödbromsen” när allt blev för jobbigt. Den andra skulle då förstå att det var ett akutläge och låta den trötte vila. Inte ifrågasätta, inte sucka, inga motkrav – bara låta den andra få vila! Jag tror att det är viktigt att inse betydelsen av återhämtning och unna varandra det. Då får man en gladare och friskare partner.

5. Säga nej till saker
Givetvis går det inte att säga ja till precis allt. Man behöver verkligen inte ställa upp allt som efterfrågas av en. Att våga säga nej är A och O för att undvika stress.

6. Avslappning och njutbara aktiviteter
Jag har börjat intressera mig allt mer för meditation och yoga. I den hektiska tillvaron man har (i synnerhet när man jobbar heltid) så är det otroligt skönt och välbehövligt att avsätta tid för en aktivitet som enbart handlar om att få vila. När jag börjar arbeta igen kommer jag definitivt att fortsätta med både meditation, yoga och självklart den frigörande dans som jag börjat på, och som jag älskar! Alla människor finner dock avslappning i olika slags aktiviteter och det är viktigt att hitta den form av avslappning som passar just dig. Kanske är det att plocka fram den gamla saxofonen och spela ett stycke? Eller åka en sväng till skogen, att ge sig ut som en löparrunda eller ta sig tid att läsa en bra bok.

7. Orostid och var din egen kurator
Jag var med i en sömnstudie på Karolinska sjukhuset, där man med hjälp av kognitiv beteendeterapi skulle få hjälp att sova bättre. En av de olika övningarna som användes där var så kallad orostid. Det handlade om att man skulle avsätta tid för oro på dagen, så att den slapp komma på natten. Jag tror att en viktig lösning för att undvika stress är att inte låta dåliga känslor få ligga och gro i kroppen.

Ofta brukar jag avsätta tid för ett möte med sig själv, där jag är min egen kurator. Mötet får inte avslutas innan vi (läs: jag) har kommit till bukt med varför jag känner mig stressad eller orolig. ”Är det något du är ledsen över?”, ”har du för mycket på jobbet?”, ”hur kan vi få dig att må bättre?” är frågor som jag ställer till mig själv. Sedan kommer jag fram till lösningar på problemen. Jag kan verkligen rekommendera att ha ett sådant möte med sig själv, för det är inte alltid man själv vet direkt varför man plötsligt börjar sova dåligt eller känna sig stressad.

8. Träna
Kroppen mår bra av att träna! Förutom alla positiva effekter som träning har för det fysiska välmåendet så kan motion hjälpa mot ångest, oro, sömnbesvär, nedstämdhet, depression och stress. En undersökning av deprimerade människor visade att de i gruppen som enbart hade ordinerats motion tillfrisknade lika snabbt som de som fick psykofarmaka. Tidigare fokuserade man på kroppens endorfiner, medan man idag tror att signalsubstanserna serotonin och dopamin har en större betydelse till varför vi mår så bra av träning.

9. Mer närhet och beröring
Utsöndring av härliga må-bra-hormoner kan vi också få på annat sätt – nämligen genom närhet och beröring. De allra flesta mår bra av beröring, vilket kan vara allt ifrån en smekning på armen, en lång kram, att klia varandra i håret eller genom massage. Förklaringen till varför vi mår så bra av beröring är att det gör att kroppen utsöndrar oxytocin, vilket är ett hormon och signalsubstans som också kallas för lugn- och ro-hormonet. Oxytocin lindrar smärta, skyndar på läkningen av sår och skador, sänker puls, blodtrycket och halterna av stresshormoner. Dessutom har hormonet en långvarig effekt och påverkar oss längre än under själva beröringen. Om man inte lyckas övertala sin partner eller bästis till att ge en massage så går det alltid att besöka en massagesalong (t.ex. Axelsons elevbehandlingar om man vill ha ett billigare pris).

10. Ta kroppens signaler på allvar
Jag hade en period i livet då jag både studerade på heltid och arbetade på heltid. Jag har aldrig varit så stressad i hela mitt liv och kroppen sände ut massvis med varningssignaler. Dessa var bland annat sömnsvårigheter, magont, ont över bröstet, enorm trötthet, hjärtklappning och allmän oro. Att jag redan fått uppleva dessa signaler gör att jag nu enkelt kan identifiera dem. Om jag idag upplever något av dessa symtom så ser jag genast till att förändra den situation jag är i. Det kanske handlar om att säga till sin chef att arbetsbördan är för tung, att få avlastning hemma i form av matkasse eller städning eller att ersätta hela att-göra-listan med bara vila under de kommande veckorna. Att tidigt lyssna på kroppens signaler och att ta dem på allvar gör att man lättare kan förebygga utbrändhet.

Jag genomgår just nu stora förändringar för att på egen hand förbättra min hälsa. Det handlar som ni redan förstått mycket om att ändra min kost, men även om att träna mer och att stressa mindre. Något gott kanske den här sjukdomen kan föra med sig!

Kram på er

 

 

4 reaktion på “En stressfri dag”

  1. Känns som om jag har mycket att lära av dig om stresshantering. Men jag har nu blivit tvungen att stanna upp och tänka på mer på mig själv och hur jag ska leva för att må bra.
    Kram

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>